CEL PROJEKTU

Celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego modelu kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania.

Cele szczegółowe projektu to:
1. Rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy;
2. Poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni i dostosowanie jej do potrzeb studentów zainteresowanych tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych;
3. Rozwój kompetencji kadry akademickiej w zakresie diagnozy kompetencji studentów dotyczących pracy indywidualnej oraz ich potrzeb dotyczących wsparcia mentorskiego; 
4. Wypracowanie modelu współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia.

Wśród uczelni wyższych wybranych przez NCBR do wdrażania innowacyjnego modelu kształcenia są m.in.:
Politechnika Poznańska
– Politechnika Gdańska
– Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
– Politechnika Śląska
– Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
– Uniwersytet Śląski
– Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
– Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja W Krakowie
– Politechnika Łódzka
– Politechnika Warszawska
– Uniwersytet Warszawski
– Warszawski Uniwersytet Medyczny

Projekt będzie realizowany w latach 2024-2028, a nabory studentów w ramach wdrażanego modelu kształcenia odbędą się w lutym/marcu 2025 oraz w latach 2026 i 2027.

Więcej szczegółów na temat projektu „Uczelnie Przyszłości” znaleźć można na oficjalnych witrynach rządowych pod następującymi linkami:

REALIZACJA PROJEKTU

Udział w projekcie obejmuje:

  1. Przygotowanie Indywidualnego Projektu Innowacyjnego (IPI)

Celem tego etapu jest opracowanie przez Osoby uczestniczące w Projekcie IPI, a w szczególności harmonogramu działań projektowych z kamieniami milowymi, budżetu Projektu oraz prezentacji, która zostanie przedstawiona podczas obrony IPI przed Biznesowym Zespołem Innowacyjnego Kształcenia (BZIK).  Zespół ten po zapoznaniu się z IPI podejmie decyzję o przyjęciu go do realizacji lub odrzuceniu.

W celu odpowiedniego przygotowania IPI uczestnicy w ramach tego etapu realizują:

  • Wyjazdowy tydzień warsztatowy, który trwa 5 dni. Udział w tygodniu warsztatowym jest obowiązkowy. Termin wyjazdu to 5 maja 2025 – 9 maja 2025. Koszty uczestnictwa pokrywa NCBR;
  • Konsultacje projektowe – spotkania z pracownikami Uczelni w wymiarze 15 godzin dydaktycznych obejmujących przygotowanie IPI, w szczególności harmonogramu z kamieniami milowymi, budżetu oraz prezentacji dla BZIK. Udział w konsultacjach projektowych jest obowiązkowy.
  • Przygotowanie IPE wraz z Opiekunem z Uczelni. Opiekun z Uczelni przedstawia IPE do akceptacji Koordynatorowi MES na Uczelni.

Prace nad przygotowaniem IPI do obrony przed BZIK i przygotowaniem IPE trwają od 9 maja 2025 do 2 czerwca 2025.

  1. Obrona przed BZIK

Osoba uczestnicząca jest zobowiązana do obrony IPI przed BZIK. Jest to zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego i który zatwierdza IPI do realizacji.

Osoba uczestnicząca ma prawo do trzykrotnej obrony IPI przed BZIK w następujących terminach:

  • 16 czerwca 2025 – 4 lipca 2025 – I szansa obrony przed BZIK
  • 2 września 2025 – 10 września 2025 – II szansa obrony przed BZIK
  • 22 września 2025 – 26 września 2025 – III (ostatnia) szansa obrony przed BZIK
  1. Realizacja IPI

Realizacja IPI przewidziana jest w terminie 1 września 2025 – 30 września 2026.

W jej ramach mają miejsce następujące działania:

  • podpisanie umowy stypendialnej (w okresie 1 września-30 września 2025). Po zatwierdzeniu IPI do realizacji przez BZIK, Osoba uczestnicząca w Projekcie podpisuje z Uczelnią umowę stypendialną, na podstawie której otrzymuje stypendium w wysokości maksymalnie 20 000 zł. Środki te służą pokryciu kosztów realizacji IPI, zgodnie z budżetem zaakceptowanym przez BZIK. Osoba uczestnicząca w Projekcie, która zakończyła z sukcesem prezentację przed BZIK i realizuje IPI jest określana jako Osoba realizująca IPI,
  • współpraca z Opiekunem z Uczelni i Mentorami. Osoba realizująca IPI otrzymuje wsparcie organizacyjne Opiekuna z Uczelni w zakresie realizacji IPE oraz co najmniej dwóch Mentorów (naukowego i biznesowego) w zależności od przyjętego IPE, w tym tematyki IPI w łącznym wymiarze nie więcej niż 150 h dydaktycznych,
  • osiąganie kamieni milowych. Osoba realizująca IPI jest zobowiązana do osiągania założonych kamieni milowych. Akceptację wykonania kamieni milowych potwierdza Osoba realizująca IPI, Opiekun z Uczelni, Mentor naukowy, Mentor biznesowy oraz Koordynator MES na Uczelni,
  • uczestnictwo w Mikrokursach. Osoba realizująca IPI musi uczestniczyć w co najmniej jednym Mikrokursie, a maksymalnie może uczestniczyć w trzech Mikrokursach. Tematykę Mikrokursu proponuje Osoba realizująca IPI wraz z Opiekunem z Uczelni w ramach opracowanego IPE.

Uwaga: Zespół Projektowy zastrzega sobie prawo zmian w harmonogramie Projektu.