CEL PROJEKTU
Celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego modelu kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania.
Cele szczegółowe projektu to:
1. Rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy;
2. Poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni i dostosowanie jej do potrzeb studentów zainteresowanych tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych;
3. Rozwój kompetencji kadry akademickiej w zakresie diagnozy kompetencji studentów dotyczących pracy indywidualnej oraz ich potrzeb dotyczących wsparcia mentorskiego;
4. Wypracowanie modelu współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia.
Wśród uczelni wyższych wybranych przez NCBR do wdrażania innowacyjnego modelu kształcenia są m.in.:
– Politechnika Poznańska
– Politechnika Gdańska
– Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
– Politechnika Śląska
– Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
– Uniwersytet Śląski
– Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
– Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja W Krakowie
– Politechnika Łódzka
– Politechnika Warszawska
– Uniwersytet Warszawski
– Warszawski Uniwersytet Medyczny
Projekt będzie realizowany w latach 2024-2028, a nabory studentów w ramach wdrażanego modelu kształcenia odbędą się w lutym/marcu 2025 oraz w latach 2026 i 2027.
Więcej szczegółów na temat projektu „Uczelnie Przyszłości” znaleźć można na oficjalnych witrynach rządowych pod następującymi linkami:
REALIZACJA PROJEKTU
Udział w projekcie obejmuje:
- Przygotowanie Indywidualnego Projektu Innowacyjnego (IPI)
Celem tego etapu jest opracowanie przez Osoby uczestniczące w Projekcie IPI, a w szczególności harmonogramu działań projektowych z kamieniami milowymi, budżetu Projektu oraz prezentacji, która zostanie przedstawiona podczas obrony IPI przed Biznesowym Zespołem Innowacyjnego Kształcenia (BZIK). Zespół ten po zapoznaniu się z IPI podejmie decyzję o przyjęciu go do realizacji lub odrzuceniu.
W celu odpowiedniego przygotowania IPI uczestnicy w ramach tego etapu realizują:
- Wyjazdowy tydzień warsztatowy, który trwa 5 dni. Udział w tygodniu warsztatowym jest obowiązkowy. Termin wyjazdu to 5 maja 2025 – 9 maja 2025. Koszty uczestnictwa pokrywa NCBR;
- Konsultacje projektowe – spotkania z pracownikami Uczelni w wymiarze 15 godzin dydaktycznych obejmujących przygotowanie IPI, w szczególności harmonogramu z kamieniami milowymi, budżetu oraz prezentacji dla BZIK. Udział w konsultacjach projektowych jest obowiązkowy.
- Przygotowanie IPE wraz z Opiekunem z Uczelni. Opiekun z Uczelni przedstawia IPE do akceptacji Koordynatorowi MES na Uczelni.
Prace nad przygotowaniem IPI do obrony przed BZIK i przygotowaniem IPE trwają od 9 maja 2025 do 2 czerwca 2025.
- Obrona przed BZIK
Osoba uczestnicząca jest zobowiązana do obrony IPI przed BZIK. Jest to zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego i który zatwierdza IPI do realizacji.
Osoba uczestnicząca ma prawo do trzykrotnej obrony IPI przed BZIK w następujących terminach:
- 16 czerwca 2025 – 4 lipca 2025 – I szansa obrony przed BZIK
- 2 września 2025 – 10 września 2025 – II szansa obrony przed BZIK
- 22 września 2025 – 26 września 2025 – III (ostatnia) szansa obrony przed BZIK
- Realizacja IPI
Realizacja IPI przewidziana jest w terminie 1 września 2025 – 30 września 2026.
W jej ramach mają miejsce następujące działania:
- podpisanie umowy stypendialnej (w okresie 1 września-30 września 2025). Po zatwierdzeniu IPI do realizacji przez BZIK, Osoba uczestnicząca w Projekcie podpisuje z Uczelnią umowę stypendialną, na podstawie której otrzymuje stypendium w wysokości maksymalnie 20 000 zł. Środki te służą pokryciu kosztów realizacji IPI, zgodnie z budżetem zaakceptowanym przez BZIK. Osoba uczestnicząca w Projekcie, która zakończyła z sukcesem prezentację przed BZIK i realizuje IPI jest określana jako Osoba realizująca IPI,
- współpraca z Opiekunem z Uczelni i Mentorami. Osoba realizująca IPI otrzymuje wsparcie organizacyjne Opiekuna z Uczelni w zakresie realizacji IPE oraz co najmniej dwóch Mentorów (naukowego i biznesowego) w zależności od przyjętego IPE, w tym tematyki IPI w łącznym wymiarze nie więcej niż 150 h dydaktycznych,
- osiąganie kamieni milowych. Osoba realizująca IPI jest zobowiązana do osiągania założonych kamieni milowych. Akceptację wykonania kamieni milowych potwierdza Osoba realizująca IPI, Opiekun z Uczelni, Mentor naukowy, Mentor biznesowy oraz Koordynator MES na Uczelni,
- uczestnictwo w Mikrokursach. Osoba realizująca IPI musi uczestniczyć w co najmniej jednym Mikrokursie, a maksymalnie może uczestniczyć w trzech Mikrokursach. Tematykę Mikrokursu proponuje Osoba realizująca IPI wraz z Opiekunem z Uczelni w ramach opracowanego IPE.
Uwaga: Zespół Projektowy zastrzega sobie prawo zmian w harmonogramie Projektu.